lördag 22 januari 2011

Tema "Piller"

"This is your last chans. After this there is no turning back. You take the blue pill -- the story ends, you wake up in your own bed and belive whatever you want to belive. You take the red pill -- you stay in Wonderland and I show you how deep this rabbit hole goes."

Neas läppar mimande tyst ut varje replik. Hon visste redan vilket piller Neo skulle välja, hon hade sett filmen tusen gånger förr. Ändå väntade hon med spänning på svaret.
Det var något med Matrix som gjorde att hon gång på gång hamnade i soffan med ljudet uppskruvat och försvann in i en värld, långt ifrån hennes egen.

Det hade tagit henne elva år att förstå vilket filosofiskt värde filmen hade och när väl det skedde kunde hon för första gången se världen utan moraliska filter.
Det kändes som om hon använde ögonen för första gången, att hon varit blind och nu åter kunde se. Lite väl bibliskt kanske? Ja, men det var en träffande beskrivning.
Resultatet av denna livsfilosofiska upptäckt kunde skymtas på insidan av vänster handled. Det intatuerade citatet "There is no spoon" gav henne dagligen en påminnelse om att tänka utanför boxen. Många rynkade på ögonbrynen åt det märkliga citatet och undrade förbryllat vad det betydde. I början hade hon entusiastiskt försökt att förklar den filosofiska innebörden men snart insåg hon hur kompelxt det faktiskt var. Om de valde att blunda kunde hon inte tvinga dem att förstå.

The Matrix hade vidgat hennes vyer och hon förstod att det fanns lika många sanningar som det fanns människor. Att ta ut en tårtbit från en situation, vända och vrida på den och på så sätt uppnå förståels, hade från början varit mindblowing. Nu mer gjorde hon det automatiskt.

Jag har blivit frälst, tänkte hon för sig själv. Ja, det är precis så det känns.
Min väg har blivit klar, jag kan se den både i ljus och i mörker. Det finns inte längre några lösa ändar, jag kan äntligen förklara min verklighet.

Som icketroende blev detta något av en paradox. För första gången kände hon tro och tillit. Inte till en gud eller högre makt, utan till sig själv. Stormen som hade härjat inom henne hade äntligen bedarrat och med det hade ett lugn infunnit sig.
Jag är på nyttfödd, tänkte hon.
Jag är NEA2011...

8 kommentarer:

  1. Eftersom jag är Matrixfan (OBS! ettan!)har jag svårt att bedöma texten. Kanske är resonemanget litet långt. Det vore roligt att se det gestaltat, hur huvudpersonen hamnar i olika situationer där hon tillämpar insikterna hon fått fr The Matrix. Eller nåt.

    SvaraRadera
  2. Gillar, men har bara sett ettan som jag också gillade

    SvaraRadera
  3. håller med marmoria.
    texten är bra men tappar tempo mitt i.
    Skulle också vilja se hur hon tillämpar insikten

    bra

    SvaraRadera
  4. Ja, ettan är ju helt klart den bästa!
    Tack Marmoria. Du får mig alltid att tänka till!
    Ofta skriver jag en text där jag vill förmedla något. När man sedan får kommentarer så inser man att man inte bara förmedlar en sak utan många. Du fick mig att inse att jag missade en viktig detalj för att få textan att uppfattas som den var tänkt. Det är därför feedback är så jäkla bra för att komma vidrare!=D

    SvaraRadera
  5. Jag har ingen relation till Matrix, så för mig är texten inte helt lätt att förstå, eftersom jag saknar rätt "Matrix-nycklar" för att tolka den. Språket fungerar liksom din gestaltning och beskrivning av henne, men eftersom jag inte känner till Matrix så känner jag mig lite osäker när jag läser den och undrar om jag tolkar texten på rätt sätt.

    SvaraRadera
  6. Ingen text för en Matrixanalfabet...som jag.

    SvaraRadera
  7. Jag har helle r inte nâgon Matruxkunskap

    SvaraRadera