tisdag 25 januari 2011

Tema "Hemlängtan"

Plötsligt slog bilder från barndomen över mig.
Varför?
Jag såg min mamma i köket, med mjöl över förklädet och en cigarett i mungipan. Ja, så klart. Cigarettröken.
Den äldre mannen bredvid mig drog djupa bloss, lät röken stanna kvar i lungorna innan han sakta lät den leta sig ut under mustaschen.
Min granskande blick gjorde att han makade sig urskuldande några steg längre bort.
Bussen var sen, som alltid. Jag drog in ett djupt andetag och fyllde mina sinnen med doften och blundade.
Mamma som log, skrattade och kastade med mjölet i luften som en riktig sockerbagare. Dansade runt i köket med mig på höften och sjöng bullbakarvisan.
Hemlängtan kastade sig över mig, som om den stått och ruvat, väntat på att jag skulle vända ryggen till och nu gjort sitt utfall.
Jag ville så gärna åka hem men kunde bara inte förmå mig. Hur många år hade gått sedan jag senast såg henne? Kunde det vara femton år?
Bussen bromsade in.
"Ska du med?" frågade chauffören otåligt.
"Nej, jag tror jag går", svarade jag.
Med en suck drog chauffören igen dörren och körde ut från hållplatsen.

Kanske var det dags att låta gammalt vara glömt, eller?
Jag sparkade till en sten som låg i väggrenen. Den skjöt iväg som ett skott och stannade några meter längre fram.
Nedstämd fortsatte jag min promenad, i mina tankar omfamnande jag ett minne av en mamma med mjöl över förklädet och en cigarett i mungipan...

7 kommentarer:

  1. Superfint!!
    En halvpetig grej kanske, men jag känner att "väntat på att jag skulle vända ryggen till och nu gjort sitt utfall." redan är förmedlat med "stått och ruvat" - alltså möjligen kunde avvaras?

    SvaraRadera
  2. Sager: Tack! Nu när du säger det så håller jag helt klart med.
    Jag skriver, läser, skalar bort, läser, skalar bort, läser, skalar bort...har en tendens att skriva för många ord och för ingående=)

    SvaraRadera
  3. intressant hur cigarettrök idag blir till bakningsminnen från då.

    jag fick upp fomuleringen "täckt med mjöl och cigarettrök". vet inte om den funkar dock...

    SvaraRadera
  4. Korr. "stått och ruvat, väntat." skulle jag nog snarare sagt. - Om jag nu alls skulle sagt något...
    Överförmedling är mitt eget Generalproblem så jag kan i stort sett lika gärna vara ute och cykla;)

    SvaraRadera